‘Vandenhove maakt liever vrienden in het echte leven’

Dat is de titel van een interview van burgemeester Ludwig Vandenhove dat gepubliceerd is in de krant ‘Het Nieuwsblad’ van woensdag 4 april 2012.

Het globale artikel handelt over het gebruik van sociale media bij de burgemeesters in de 44 Limburgse gemeenten en steden, ook met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2012.
Meer dan de helft vindt haar/zijn weg nog niet naar Facebook en amper tien burgemeesters delen ‘tweets’ met de wereld.

 

Ik ben een zeer koele minnaar van de sociale media.
Ze zijn ontstaan als een middel, maar zijn nu vaak een doel op zich geworden.

 

 

De eigen privacy, die zomaar te grabbel gegooid wordt, vind ik een probleem.
Veel gebruikers, zeker op Facebook, beseffen dat vaak niet. Ik waarschuw hier bijvoorbeeld onze nieuwe, jonge kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2012 voor. Bovendien zijn er bedrijven, die profielen aanleggen van gebruikers met commerciële en/of andere (al dan niet minder goede) bedoelingen.
Hoeveel gebruikers zijn zich echt bewust van de inbreuk op hun privacy?
Dit is een gevaarlijke evolutie bij heel wat toepassingen in onze maatschappij, bijvoorbeeld ook bij cameragebruik in het veiligheidsgebeuren.
Zie onder andere de teksten ‘Zuinig met het gebruik van veiligheidscamera's!’ van 10 juli 2008 en ‘Ludwig Vandenhove in De Zevende Dag’ van 3 november 2011 op deze website.
Het boek ‘BIG Brother in Europa’ van advocaat Raf Jespers wordt hierbij meer en meer een referentiewerk.

 

 

 

 

 

Eerlijk gezegd, aan de taal, de toon, de stijl en het niveau, die dikwijls gebruikt worden, zeker als reactie op artikels of reportages, erger ik mij. Zo zou er een minimum aan respect moeten zijn als er gereageerd wordt op bepaalde artikels, gebeurtenissen of interviews om dan nog niet te spreken over de echte fouten, zelfs dt-fouten, die gemaakt worden.
‘In onze tijd’ was een dt-fout in een verhandeling automatisch een 0.
Vele gebruikers voelen zich ineens ‘journalist’ of ‘specialist in alles’ en vervallen vaak in hun gal spuwen, negativisme en verwijten.  
Wat ontstaan is ‘om vrienden te maken’, ontaardt nu dikwijls in echte scheldpartijen.
Komt daar nog bij dat heel wat commentaren en reacties anoniem (onder een schuilnaam) gebeuren.
Het is vergelijkbaar met anonieme brieven.
Moedige mensen: als ik iemand iets te zeggen heb, doe ik dat rechtstreeks tegen de betrokken persoon!

 

 

Natuurlijk zie ik de mogelijke voordelen van sociale netwerksites, onder andere in een gemeente of stad en/of in een politiezone. Ik volg dan ook alle evoluties op dat vlak en toepassingen in andere gemeenten/steden en politiezones. Maar hier is het tevens maar één van de middelen om zo dicht mogelijk bij de burger te staan.

 

 

De burger heeft voldoende mogelijkheden om met mij in contact te treden zonder deze sociale media (persoonlijk, per telefoon of gsm, per mail, etc.) bovendien beantwoord ik elke brief of mail, maar aan anonieme boodschappen of scheldpartijen heb ik geen behoefte.

 

 

Er is ook het sociaal gegeven. Immers, een bepaald gedeelte van de bevolking, vooral bejaarden en kansarmen, blijven verstoken van sociale media.

 

 

De media, maar ook trendwatchers en wetenschappers, maken meer en meer kritische beschouwingen bij sociale netwerksites. Bij wijze van voorbeeld refereer ik naar 2 recente artikels ‘Facebook, habitat voor narcisten’ (1) en ’Facebook maakt ongelukkig’ (2).
Er duiken de laatste tijd meer en meer berichten op over zelfmoorden, die het gevolg zouden zijn van commentaren of reacties op sociale netwerksites.”, zegt Ludwig Vandenhove.

 

 

Een burgervader moet nog altijd op de eerste plaats zoveel mogelijk tussen de mensen zijn, ook al vraagt dit heel wat inspanningen.”, besluit Ludwig Vandenhove.

 

 

 

 

 

Hieronder vindt u het integrale interview in ‘Het Nieuwsblad’ van woensdag 4 april 2012.

 

 

Vandenhove maakt liever vrienden in het echte leven

 

 

Burgemeester Ludwig Vandenhove van Sint-Truiden (SP.A) heeft geen boodschap aan sociale netwerksites. Vooral het gebrek aan persoonlijk contact stort de Truiense burgemeester mateloos.

 

 

Vandenhove gaat liever de boer op dan te communiceren via het internet. 'Mensen willen mij ontmoeten. Precies dat persoonlijke contact is al achttien jaar mijn handelsmerk', zegt hij. 'Ik weet ook wel dat er gigantisch veel mensen op die netwerken zitten en dat het een erg snelle vorm van communicatie is.' Maar daarin schuilt net het gevaar, meent Vandenhove. 'Vrienden zijn voor mij mensen waar ik na vijf jaar nog eens glas wil mee gaan drinken of die ik echt persoonlijk wil spreken. Vaak zit er achter die druk bezochte profielen een medewerker die in naam van de burgemeester antwoordt. Dat voldoet niet aan het verwachtingspatroon van iemand die vaak een ernstig of persoonlijk probleem wil aankaarten', zegt hij. 'Ik ben zelf bereikbaar via email en telefoon. Er kan ook geen activiteit in Sint-Truiden plaatsvinden of ik ben er even langs geweest. Dan kom ik naar huis met een stapeltje notities die ik opvolg of aan de juiste diensten bezorg.'

 

 

Verkiezingsjaar

 

 

Dat Vandenhove misschien een kiespubliek misloopt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen, wil hij niet geweten hebben. 'We hebben ook jonge kandidaten op de lijst en als die de sociale media gebruiken om campagne te voeren is dat hun volste recht, maar ik waarschuw ze wel voor de gevolgen. Het middel mag geen doel worden', zegt hij. 'Vaak plaatsen mensen snel een bericht op zo een medium dat politiek geladen is en staan ze niet stil bij de gevolgen. Niet al je digitale vrienden delen je gedachtegoed. Ze moeten dan ook niet verrast zijn als hun teksten reacties uitlokken.'
'Zelf blijf ik inzetten op persoonlijk contact. Zelf heb ik al jaren een eigen website waar ik iedere dag een aantal inhoudelijk uitgewerkte teksten op plaats. Zo laat ik de keuze aan de bezoeker om het te lezen. Sociale media lijken meer en meer af te stevenen op een broeihaard van ongewenste boodschappen en reclame.'

 

Zie onder andere ook de uitspraak "Facebook...neen, bedankt!" van 9 januari 2009 op deze website.

 

 

(1) http://www.knack.be/nieuws/technologie/facebook-habitat-voor-narcisten geraadpleegd op 9 april 2012
(2) http://www.knack.be/nieuws/technologie/facebook-maakt-ongelukkig geraadpleegd op 9 april 2012