Tenneco Automotive produceert 100 miljoenste schokdemper!

Op vrijdag 8 juni 2012 heeft Tenneco Automotive, de grootste privé-werkgever in Sint-Truiden, de 100 miljoenste schokdemper geproduceerd in aanwezigheid van onder andere minister-president van de Vlaamse regering Kris Peeters en burgemeester Ludwig Vandenhove.

Sinds de start van de productie in 1974 en de overname door Tenneco Automotive in 1977 is het bedrijf, dat in Sint-Truiden nog altijd als Monroe bekendstaat, uitgegroeid tot de belangrijkste industriële werkgever in Haspengouw en de tweede grootste werkgever in de auto-industrie in Limburg.

 

 

 

Op dit ogenblik werken er om en bij 1.200 personeelsleden.
Er worden ruim 30.000 schokdempers per dag geproduceerd samen met een reeks onderdelen.
Op jaarbasis komt dat neer op ongeveer 7,8 miljoen schokdempers en Sint-Truiden produceert meer dan een kwart van alle schokdempers van de firma Tenneco Automotive in Europa.
70% van de productie wordt afgenomen door autoconstructeurs en 30% wordt onder de merknaam Monroe verkocht in de vervangingsmarkt.

 

 

De fabriek in Sint-Truiden is de voorbije jaren ook uitgegroeid tot één van de belangrijkste ontwikkelingscentra van de groep (in het vroegere Ridge Tool-gebouw).
De voorbije vijf jaar werd in de ontwikkelings- en productiefaciliteit in Sint-Truiden een investeringsprogramma uitgevoerd van ruim 20 miljoen euro. Bovendien zal er de komende jaren nog 4 tot 5 miljoen euro extra worden geïnvesteerd.

 

 

De Europese markt wordt overspoeld met Chinese schokdempers, die, ook al zijn de transportkosten aanzienlijk en is de kwaliteit minder, 30% goedkoper zijn dan de schokdempers, die in Europa worden geproduceerd. Tenneco Automotive in Sint-Truiden moet dus continue zijn producten verbeteren. Bovendien is er ‘de concurrentie’ tussen de verschillende vestigingen in de eigen groep.

 

 

“Vermits ik in 1972 met mijn ouders in de achtertuin van Monroe ben gaan wonen en nu nog steeds in de buurt woon, heb ik van dichtbij de ontwikkeling van het bedrijf meegemaakt.”, zegt burgemeester Ludwig Vandenhove.

 

 

 

 

 

“De grootste verdienste van Tenneco Automotive is dat het zich heeft weten aan te passen aan de evolutie van de auto-industrie. Bovendien zijn ze er altijd in geslaagd om een goede verhouding met de buurt te hebben, ook toen er in het begin van de jaren 2000 een aantal milieuproblemen opdoken.
Het is bijna een unieke situatie dat zulk bedrijf zich nog altijd in een woonbuurt bevindt, waarbij het vaak de discussie is ‘Wie was er het eerst: de woningen of het bedrijf en/of omgekeerd?’.

 

 

Toen ik vrijdag nog eens een bedrijfsbezoek bracht aan Tenneco Automotive had ik een dubbel gevoel: enerzijds investeert de overheid mee in middelen om de schokdempers te verbeteren en de wagens beter op de weg te houden en ze bijvoorbeeld minder hinder te laten ondervinden in bochten of van verkeersdrempels en anderzijds investeert diezelfde overheid in allerlei verkeersremmende elementen.
Het blijft voor mij een tegenstelling op een ogenblik dat er zoveel andere noden in onze maatschappij zijn.”, besluit Ludwig Vandenhove.