Verlenging milieuvergunning NV REMO MILIEUBEHEER

De deputatie heeft op donderdag 14 juli 2016 op voorstel van gedeputeerde Ludwig Vandenhove beslist om een milieuvergunning af te leveren voor de verlenging van de activiteiten van de NV REMO MILIEUBEHEER in Houthalen-Helchteren.

Wij willen als provincie Limburg, samen met de gemeente Houthalen-Helchteren, alle kansen geven aan het project ‘Closing the Circle’ (Ctc) dat ook in het Strategisch Actieplan Limburg (SALK) is opgenomen”, aldus Ludwig Vandenhove.

“Het SALK vermeldt: “Closing the Circle: De groep Machiels wil een plasma demonstratie installatie bouwen op basis van de plasmatechnologie. Het doel is het demonstreren van de hoog innovatieve valorisatiemogelijkheden en het verzekeren van de succesvolle opschaling van de plasmatechnologie. De opgedane kennis en ervaring uit het plasma demonstratie draagt bij tot het welslagen van het project Closing the Circle, de valorisatie binnen Vlaanderen en Europa en de oprichting van een competentiecentrum rond EnhancedLandfillMining in Vlaanderen. De Vlaamse Regering engageert zich de nodige initiatieven te nemen om het project op ruimtelijk vlak mogelijk te maken. In een verdere fase kan het project mogelijks in aanmerking komen voor strategische ecologiesteun”.

Dat is nu eenmaal het verschil tussen algemene omschrijvingen en heel concrete beslissingen om zulke realisaties waar te maken. Maar dan moet je als politicus je verantwoordelijkheid nemen en trachten tot oplossingen te komen met alle betrokken partijen”, zegt Ludwig Vandenhove.

Hieronder vindt u het persbericht.  

MILIEUVERGUNNINGSAANVRAAG NV REMO MILIEUBEHEER – PROJECT CLOSING THE CIRCLE (CtC-project)

De Limburgse deputatie heeft op voorstel van gedeputeerde van Natuur en Leefmilieu Ludwig Vandenhove (sp.a) op donderdag 14 juli 2016 een milieuvergunning afgeleverd voor de verlenging van de activiteiten van de NV REMO MILIEUBEHEER in Houthalen-Helchteren.

Hierbij is rekening gehouden met het positief advies van de gemeente Houthalen-Helchteren en met de bijkomende voorwaarden, die door de gemeente en een aantal andere instanties opgelegd zijn.

“We willen hiermee alle kansen geven aan het CtC-project dat ook in het Strategisch Actieplan Limburg (SALK) is opgenomen”, zegt Ludwig Vandenhove. 

Remo Milieubeheer heeft een milieuvergunning gevraagd voor:

  • het verlengen van de termijn van de vergunde stortplaats;
  • een toevoeging in oppervlakte van deze zone voor zandwinning en nadien het storten van afvalstoffen;
  • een hervergunning voor de ondersteunende activiteiten (waterzuivering en biogasvalorisatie) op Eco-Valley.

Het gewonnen zand zal niet verkocht worden, maar zal ter plaatse aangewend en/of gebufferd worden voor toekomstige ontdieping van de uitgegraven groeves uit het CtC-project en voor de tussentijdse afwerking van (delen van) afgewerkte stortplaatsen.

De NV REMO MILIEUBEHEER heeft de bedoeling om eerder gestorte afvalstoffen en nog te storten afvalstoffen te valoriseren en beschouwt volgens de aanvraag de huidige en toekomstige stortplaats als een voorraadkamer van grondstoffen.

Gedeputeerde Ludwig Vandenhove: “De eerste stap van het CtC-project is reeds gezet in 2013 met de voorbereiding en inrichting van de opslagplaats (besluit deputatie van 8 november 2012). 
Omwille van het beroep dat werd ingediend bij de Raad van State tegen de beslissing van de Vlaamse Regering van 6 maart 2015, houdende de definitieve vaststelling van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) ‘Closing the Circle’ in Houthalen-Helchteren, werd er geopteerd voor een afzonderlijke  milieuvergunningsaanvraag voor het gedeelte van het project dat betrekking heeft op het verlengen en uitbreiden van de bestaande  stortactiviteiten.
De aanvraag voor de demo-installatie van het CtC-project zal in de loop van augustus worden ingediend.
Zowel de gemeente Houthalen-Helchteren, als wij als provincie Limburg hebben daar op aangedrongen, omdat het voor ons over één globaal dossier gaat.
Zowel de gemeente, als de provincie willen dit project alle kansen geven, vandaar de positieve beslissing.”

Voor dit dossier werd een milieueffectenrapport (MER) opgesteld. 
In dit MER worden zowel de effecten van de hernieuwing en uitbreiding van de stortplaats (huidig dossier), als de effecten van het CtC- project (toekomstige dossiers) besproken.

Tijdens het openbaar onderzoek werden 22 schriftelijke bezwaren ingediend.
Deze bezwaren handelen hoofdzakelijk over gezondheidsaspecten, nabijheid van een woonwijk, voorziene stopzetting van de stortplaats en de integrale uitvoering van het CtC-prject. Daarnaast vragen de bezwaarindieners om op de hoogte gehouden te worden van de situatie en dat er een opvolging van geur en stof  is via het Early Warning Systeem (elektronisch meetsysteem dat onder andere stof en geur monitort en overschrijdingen snel detecteert).

Het advies van het college van burgemeester en schepenen is gunstig.
De gemeente wil dat er bij het verlenen van de vergunning rekening dient gehouden te worden met enerzijds de koppeling met het volledige CtC-project  en anderzijds met de bindende bepalingen uit het GRUP dat de stortactiviteit een tijdelijk karakter moet hebben.

Het advies van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) Vergunningen is gunstig mits een 19-tal bijzondere voorwaarden

Het advies van Ruimte Vlaanderen is stilzwijgend gunstig.

Het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) is gunstig, zowel voor het aspect lucht, als voor het aspect water en mits 2 bijzondere voorwaarden inzake de lozing van bedrijfsafvalwater

Het advies van de Afdeling Toezicht Volksgezondheid is gunstig mits bijzondere voorwaarden.

Het advies van de dienst Natuurlijke Rijkdommen is gunstig.

Het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) – Operationeel Waterbeheer is gunstig.

Het advies van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) is deels gunstig – deels ongunstig.
Het advies is gunstig voor een termijn eindigend op 31 december 2025 voor:

  • het verder uitbaten van een tijdelijke opslagplaats met een maximale capaciteit van 1.400.000 m³;
  • het uitbreiden van de categorie-1 stortplaats (gevaarlijke afvalstoffen), namelijk 5 hectaren met een capaciteit van 480.000 m³.

En is ongunstig voor:

  • het uitbreiden van de categorie 2-stortcapaciteit (niet gevaarlijk afval);
  • de daarbij horende ontginning;
  • het storten/ opslaan van de nieuwe (extern aangevoerde) afvalstroom: hoogcalorisch afval met verhoogd gehalte aan organisch/ bio afbreekbaar materiaal.

Het deels ongunstig advies van de OVAM is gebaseerd aan de visienota voor stortplaatsen.
De visienota omschrijft de noodzakelijke beleidsopties om een evenwicht te realiseren tussen enerzijds een economisch leefbare stortuitbating en anderzijds de noodzaak om de beschikbare stortcapaciteit te beperken.
In de visienota wordt het volgende gesteld inzake de uitbreiding van stortplaatsen: “een uitbreiding van de stortcapaciteit op een bestaande locatie wordt niet uitgesloten, maar wordt beoordeeld ten aanzien van de reeds beschikbare stortcapaciteit binnen het Vlaams Gewest”.
Indien de beschikbare restcapaciteit voldoende is om meer dan 10 jaar verder te kunnen wordt deze ongunstig geadviseerd.
Voor de gevraagde categorie-2 afvalstoffen is er in Vlaanderen nog restcapaciteit voor 14,5 jaar, vandaar dat OVAM deze ongunstig adviseert.

De deputatie heeft op donderdag 14 juli 2016 de aanvraag ingewilligd en volgt hiermee het standpunt van het college van burgemeester en schepenen van Houthalen-Helchteren. De deputatie neemt wel 20 voorwaarden op.
We vinden het belangrijk dat de stortactiviteit slechts een tijdelijk karakter heeft in functie van het project CtC.
Tevens is het van belang dat er een goed toezicht wordt gehouden op het naleven van de voorwaarden van de milieuvergunning en dat er informatiedoorstroming is naar de bevolking”, aldus Ludwig Vandenhove.

“Voor het gemeentebestuur is het, naast de milieutechnische opvolging door de specialisten,  ook erg belangrijk dat de bevolking betrokken wordt bij de resultaten van het toezicht. Daarom worden er twee  speciale commissies opgericht.
Eén commissie is een opvolgingscommissie, die zich toespitst op het milieutechnische.  Er wordt eveneens een toezichtscommissie opgericht onder voorzitterschap van de gemeente. Daarnaast zal er jaarlijks een informatiemoment voor de buurt georganiseerd worden.” zegt Alain Yzermans, sp.a, burgemeester van Houthalen – Helchteren.
Schepen Jef Verpoorten, CD&V,
vult aan; “Deze
toezichtscommissie Remo zal onder voorzitterschap van het gemeentebestuur worden opgericht en zal samengesteld zijn uit:

-          het maatschappelijk middenveld,
-          buurgemeenten,
-          buurtvertegenwoordigers,
-          lokale natuurverenigingen,
-          een vertegenwoordiger van OVAM,
-          een vertegenwoordiger van Departement LNE, afdeling Milieuvergunningen,
-          een vertegenwoordiger van het Agentschap voor Natuur en Bos,
-          een vertegenwoordiger van de Milieu-Inspectie,
-          een vertegenwoordiging van de Locals.”

Deze commissie krijgt 4-maandelijks in volle transparantie inzage in alle informatie, een rapportage van het Early Warningsysteem, calamiteiten en stortgegevens. De toezichtcommissie wordt bovendien onmiddellijk op de hoogte gesteld wanneer er zich uitzonderlijk problemen zouden voordoen.”

Zie ook het TVL nieuws van 14 juli 2016 via volgende link: Remo stort in Houthalen-Helchteren mag uitbreiden.

Zie ook de artikels die op vrijdag 15 juli 2016 verschenen in ‘Het Belang van Limburg’, p 1 en p 17, Remo-stort in Helchteren blijft acht jaar langer open en in ‘Het Nieuwsblad’, p 3, Nog eens acht jaar langer afvalstort in Helchteren.
Zie ander andere Radio 2 Limburg - journaal van 14-07-2016.

Zie ook het artikel Milieuvergunningen: de provincie Limburg werkt soepel en snel van 15 juni 2016 op deze website.

 

Tags: