Voor veilige schoolstraten nu al herexamens in Sint-Truiden

Dat vindt sp.a Sint-Truiden.

De knoop in verband met welke straten definitief zone 30 worden, wordt maar niet doorgehakt. Inmiddels staan er wel al meer als een jaar op vele plaatsen verkeersborden”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
Op ons voorstel om bij het begin en het einde van de schooldag de straten waar scholen gelegen zijn, autovrij te maken, wordt maar niet ingegaan.”

Hieronder vindt u de perstekst.

Voor veilige schoolstraten nu al herexamens

Met het begin van het schooljaar zullen weer honderden kinderen te voet, met de fiets, de bus of de wagen hun weg zoeken naar school. Hoewel jaar na jaar beloftes worden gemaakt om de veiligheid van de zwakste weggebruikers te verbeteren, is stilstand letterlijk en figuurlijk het geval.

De oplossingen liggen nochtans voor de hand en zijn onmiddellijk in te voeren, maar een degelijk voetgangers- en fietsbeleid blijft moeilijk in deze stad.

Wat is er bijvoorbeeld van de zone 30? Hoewel plots en met veel bombarie ingevoerd, lijkt het stadsbestuur niets liever te willen dan dit stilletjes onder de mat te vegen. Nergens in de binnenstad wordt er gehandhaafd en volgens het meest recente plan is het nu de bedoeling om de zone 30 op te heffen op de plaatsen waar er te snel wordt gereden. Dat zal de veiligheid zeker verbeteren! 

Voor ons is het niet zo moeilijk: Zone 30 in de binnenstad met veilige en trage fietsroutes naar het centrum toe.  

Ten tweede ijveren we al jaren voor het autovrij maken van de schoolstraten aan het begin en het einde van de schooldag. Op die manier wordt die omgeving alvast veiliger voor de zwakke weggebruiker en gezonder voor de kinderen die er hun dag doorbrengen. Ook dit voorstel werd telkens geparkeerd.  

Nochtans zien we dat voor commerciële evenementen, de Plankstraat (als duidelijke schoolstraat) wél te pas en te onpas kan gesloten worden. 

Nu moet het manna weer komen van een nieuw ‘scholenvervoersplan’.  In elke schoolomgeving zullen de verschillende belanghebbende partijen rond de tafel gaan zitten om op termijn te kijken wat mogelijk en wenselijk is. Dit is ongetwijfeld is interessant proces, maar het zal heel erg veel tijd vragen om te landen. Too little too late, the time is now.    

Eenvoudige ingrepen blijven uit en uit veiligheidsoverwegingen brengen ouders hun kinderen tot aan de schoolpoort, en worden zo deel van het probleem. De veronderstelde gemoedsrust heeft een hoge prijs: de leefbaarheid van de stad en de veiligheid van de zwaksten op straat.

Voor het stadsbestuur geldt nu al vanaf de start van het nieuwe schooljaar: "Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil?" 

 

Gert Stas
fractieleider sp.a Sint-Truiden