Waar gaan we naartoe met de NMBS?

“Waar gaan we naartoe met de overheid in het algemeen en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen NMBS in het bijzonder?”, vraagt gedeputeerde en gemeenteraadslid in Sint-Truiden Ludwig Vandenhove zich af.

“Dit is besparen met maar één de bedoeling: de overheid doen verdwijnen, neen kapotmaken.
Waarom? Om het uiteindelijk de privé -sector te laten overnemen?
Wie dat niet ziet, is blind.

Ik hoop dat de Limburgse politici en de politici uit de betrokken gemeenten (in mijn geval Sint-Truiden) dit keer eendrachtig samen met de vakbonden zullen reageren.

Waar wacht het stadsbestuur van Sint-Truiden op om hier tegen te reageren?
Waarom geen gezamenlijke actie van alle getroffen Limburgse gemeenten samen?

Ik heb begrepen dat het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV) Transcom en de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD) Spoor op vrijdag 19 juni 2015 acties willen voeren.
Ik hoop dat zoveel mogelijk Limburgse politici en zeker van de getroffen gemeenten mee zullen doen.

Na de slechte verbindingen en het gebrek aan stiptheid is het nu tijd voor het afbouwen van  de Fietspunten en het verder sluiten van de stations en de stationsloketten.  Zo worden in Bilzen, Leopoldsburg en Lommel de loketten totaal onbemand, in Diest, Geel en en Genk worden ze in het weekend ‘s middags gesloten.
Alleen de loketten in Hasselt worden in het weekend nog bemand in Limburg.

Want ook met Sint-Truiden gaat er iets gebeuren ondanks de eerdere belofte van niet.
In functie van de lokale behoeften zullen de loketten ’s middags 100 dagen dichtgaan, in de weekends of tijdens de week.
Wat is dat nu voor een regeling?
Welke dagen zullen dat zijn en hoe zullen die gecommuniceerd worden aan de klant?
Welke duidelijkheid of zekerheid heeft de burger, die niet dagelijks reist en/of geen abonnement heeft?

In de toekomst wordt verwacht dat de reiziger zich wendt tot  de ticketautomaten of een ticket op  de trein koopt dat 7 EUR duurder is, die achteraf kan gerecupereerd worden aan (een gesloten?) loket.

Wat wil de NMBS bereiken?
Besparingen, vooral op het personeel. Zo moeten er bij de afdeling Marketing en Sales, waar de loketten bij horen, 400 van de 800 mensen weg.
Een goede dienstverlening telt al lang niet meer. Zo krijg je ‘selffulfilling prophcy’ en vraagt de burger uiteindelijk zelf om het openbaar vervoer per trein via  de NMBS af te schaffen en gaat zij/hij op zoek naar een alternatief,  de auto.

Het is algemeen bij de overheid: hoeveel voorbeelden zijn er niet met justitie op kop?
Wie de media volgt, wordt dagelijks geconfronteerd met de één of de andere sector waar de situatie stilaan onhoudbaar begint te worden.

Wat met de grote woorden over het mobiliteitsprobleem, de duurzaamheid, de CO2-problematiek, het fijn stof, etc.?
Wat met de veiligheid in en rond onbemande stations? Nog meer camera’s zeker? Neen, geef mij maar mensen, mensenogen en sociaal contact om de veiligheid fundamenteel te garanderen.
Wat met de tewerkstelling?
Wat met de stations als sociale ontmoetingsplaatsen bij uitstek voor personen, die vaak rond zwerven en het  financieel en sociaal moeilijk hebben?

Heel wat steden hebben de voorbije jaren geïnvesteerd in een betere stationsomgeving om precies het openbaar vervoer meer kansen te geven. Ook ik in mijn periode als burgemeester van Sint-Truiden.  Maar wat zien we: de verbindingen en de dienstverlening worden steeds verder afgebouwd.
Hetzelfde geldt voor de ‘De Lijn’.

Waar zijn de plannen van de NMBS van nauwelijks enkele jaren geleden om allemaal ‘VEILIGE STATIONS’ te maken samen met alle partners?
Sint-Truiden was het eerste project in België.
Met het sluiten van stations en loketten en met onbemande stations wordt de basisvoorwaarde hiervoor verlaten.

Het openbaar vervoer in het algemeen en de NMBS in het bijzonder blijven in een negatieve spiraal zitten.
Door al deze maatregelen zullen weer reizigers afhaken, wat dan weer het excuus zal zijn om treinen af te schaffen.
Willen we naar een duurzaam vervoerbeleid in België en Vlaanderen, moeten we precies  de andere richting uit.

Openbaar vervoer moet niet winstgevend zijn, het moet in dienst van  de maatschappij en de burgers staan, die zich op elk ogenblijk van  de dag betaalbaar en comfortabel moeten kunnen verplaatsen.
Het blijvend organiseren van een degelijk openbaar vervoer is de enige manier om de weg te ontlasten en alzo te komen tot een duurzaam mobiliteitsbeleid."

Zie ook volgende artikels op deze website NMBS wil Sint-Truidens station in weekens om 20.30 uur sluiten! van 24 juni 2010 en Spoorontsluiting Limburg moet beter! van 5 november 2013 op deze website.