‘De Vlaamse stilstand’

Het Laatste Nieuws brengt een reportage over een aantal geplande openbare werken in Vlaanderen, die (nog altijd) niet zijn doorgegaan. (1)

Voor Zuid-Limburg en Sint-Truiden gaat het over het ontbreken van een 
rechtstreekse verbinding met de autoweg E 40”, zegt Vlaams parlementslid Ludwig  Vandenhove.
“Indien wij op de autosnelweg willen geraken, moeten wij ofwel langs Tienen, ofwel langs Landen, ofwel langs Borgworm.

Het dossier dateert van begin jaren ‘60.
Edmond Leburton, PS-burgemeester van Borgworm en later nog Eerste Minister, is er in geslaagd indertijd een aansluiting te krijgen.
Borgworm (Waremme) ligt op minder dan 20 kilometer van Sint-Truiden. Nochtans was Alfred Bertrand, een Truienaar, minister van Openbare Werken in die periode. Maar de toenmalige CVP (huidige CD&V), met een sterke Belgische Boerenbond (BB) als een belangrijke organisatie binnen de katholieke zuil, wilde niet dat de landbouwers onteigend werden en bepaalde gronden moesten afstaan.

Objectief heeft het ontbreken van deze rechtstreekse verbinding voor Zuid-Limburg en Haspengouw economische gevolgen gehad en nog steeds.Vooral omdat de regio ook qua openbaar vervoer slecht ontsloten is.

Een factor, die eveneens sterk meespeelt, is dat Haspengouw de fruitstreek bij uitstek in België en Vlaanderen is.
Gevolg: veel tractoren en landbouwvoertuigen, die het verkeer ophouden, zeker in het hoogseizoen (voorjaar aardbeien en kersen, najaar appelen en peren).

In alle plannen, die er geweest zijn voor de economische ontwikkeling van Limburg en
om de achterstand ten opzichte van de rest van Vlaanderen in te lopen, stond dit project steeds ingeschreven. Ook nog in het kader van het Strategisch Actieplan Limburg (SALK) is er nog maar eens een studie uitgevloerd, de zoveelste.
Veel studies, maar niets op het terrein.

Vroeger was de verbinding tussen Sint-Truiden en Tienen op de meeste plaatsen een vierbaansweg, maar sedert meer dan 10 jaar is deze weg op heel wat locaties versmald om leefbare doortochten te maken.
Begrijpelijk voor de inwoners in de verschillende gemeenten en dorpen langs de weg, maar slecht voor Haspengouw en Sint-Truiden.

Op de parallelle route tussen Sint-Truiden en Landen zijn dan een aantal ‘vluchtstroken’ voor landbouwvoertuigen aangelegd.
Helpt een beetje in de hoogseizoenen, maar is geen eveneens geen echte oplossing.

We mogen de burgers niets wijsmaken.
Het is zoveel jaren niet gelukt, wat zou het dan nu nog lukken met heel de klimaatproblematiek!
Geef mij maar een echte goede ontsluiting via het openbaar vervoer in plaats van te blijven ‘zagen’ over een weg, die er nooit zal komen.