‘Masterplan toegankelijkheid haltes’: waar wacht de stad Sint-Truiden op?
De Vlaamse regering heeft recent het ‘Masterplan Toegankelijkheid’ goedgekeurd.
Het is een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken.
Er wordt gerekend op een proactieve houding van de lokale besturen om mensen met een beperking of ouderen, die slecht te been zijn, toe te laten eveneens het openbaar vervoer te gebruiken.
“Waar wacht de stad Sint-Truiden op om het charter ‘Masterplan toegankelijkheid haltes’ te ondertekenen?
Dat is de voorwaarde om te kunnen genieten van Vlaamse subsidies.
Gemeenten kunnen een subsidie ontvangen van 5.000 euro per halte, die toegankelijk wordt aangelegd”, aldus Vlaams parlementslid Ludwig Vandenhove (VOORUIT).
“Waarom is dit zo dringend voor de stad Sint-Truiden? Omdat de cijfers qua toegankelijkheid voor de bussen in Sint-Truiden gemiddeld opmerkelijk slechter zijn dan de rest van Vlaanderen en Limburg”, aldus Ludwig Vandenhove.
“Aan slechts 6,5% van de haltes in Sint-Truiden kunnen mensen met een rolstoel zonder hulp op de bus (Vlaanderen 12,8%, Limburg 16%).
Aan 21% van de haltes kunnen personen met problemen op de bus mits assistentie (Vlaanderen 29,4%, Limburg 27%).
5,9% van de bushaltes zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking (Vlaanderen 6,4%, Limburg 11%).”
“De stad Sint-Truiden moet hier dringend werk van maken, zeker nu er kan gebruik gemaakt worden van Vlaamse subsidies”, besluit Ludwig Vandenhove.
Hieronder vindt u de bijdrage, die de nieuwswebsite Trudocs erover brengt. (1)
-
(1)’Sint-Truiden hinkt stevig achterop qua toegankelijkheid van bussen’, www.trudocs.be, donderdag 26 augustus 2021.
-
Zie onder andere ook ‘(On)toegankelijkheid bushaltes De Lijn in Sint-Truiden’ van woensdag 30 september 2020 op deze website.
- Foto: delijn.be.