Een realistische tunnel onder het station van Sint-Truiden

“Dat is wat wij als VOORUIT Sint-Truiden willen”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel voorzien een nieuwe tunnel onder het station van Sint-Truiden om het stationsplein te verbinden met de achterkant, de buurt Nieuw Sint-Truiden.
De bedoeling is de inwoners van de buurt Nieuw Sint-Truiden sneller en beter het stadscentrum te laten bereiken en de kinderen van de nieuw te bouwen school een betere en directe toegang tot het openbaar vervoer te geven.

Hieronder kan u de plannen terugvinden uit het masterplan van de NMBS en Infrabel.

 

Normaal was de realisatie van dit project voorzien voor 2024”, zegt VOORUIT-gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
Het zou gaan om een tunnel van 4 meter breedte en de kost zou gedragen worden door de NMBS en Infrabel.

Maar blijkbaar wil het CD&V-Open Vld-N-VA-stadsbestuur een bredere tunnel van 10 meter.
Zelfs een tunnel waar autoverkeer zou kunnen door passeren.

Als VOORUIT steunen wij dit voorstel van het college van burgemeester en schepenen niet.
Wij staan achter de oorspronkelijke plannen.
Waarom? Omdat wij de stationsomgeving, het hart van het openbaar vervoer, en het desbetreffende gedeelte van Nieuw Sint-Truiden zo autoluw mogelijk willen houden. Bovendien dreigt met het plan van de CD&V-Open Vld-N-VA-meerderheid de timing en de financiering van het hele project op de helling te komen staan.
De NMBS en Infrabel zullen in dat voorstel niet alles betalen en de stad Sint-Truiden zal moeten instaan om het verschil te financieren, ook al rekent het daarvoor gedeeltelijk op Vlaanderen.
Zulk groot project zal naar achter gaan binnen de planning van de NMBS en Infrabel, de stad Sint-Truiden dreigt financiering en subsidies te verliezen.

Wij roepen op tot realisme, tot een realistisch plan en een realistische uitvoering. De financiële toestand van de stad Sint-Truiden laat trouwens zulke grootse projecten, die zelf voor een groot stuk moeten gefinancierd worden, niet meer toe.

Bij het uittekenen van de plannen voor de bouw van de nieuwe school en de verhuis vanuit het centrum was er beter tijdig nagedacht welke mobiliteitsproblemen dit eventueel met zich zou meebrengen in plaats van nu met dit irrealistisch en duur plan te komen.”