Gemeenten: geen reclame voor internetverkoop
“De toenemende internetverkoop is een bedreiging voor de lokale middenstand”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
“Gemeenten en steden moeten er zich meer tegen wapenen.
Ik heb het al vaak aangekaart, maar concreet gebeurt er te weinig tegen die onlineverkoop.
Wij moeten de lokale middenstand beter beschermen.
De internetverkoop heeft nog een grotere vlucht genomen sinds de Covid-19 crisis.
Gemiddeld werd er in 2021 tot dusver 50 procent meer online uitgegeven dan in 2019. (1)
Limburg telt een gemiddelde leegstand van handelspanden van bijna één op zeven.
In Sint-Truiden bedraagt de leegstand 13,6 procent of 144 leegstaande panden. (2)
Zeggen deze cijfers niet genoeg?
Gemeenten zouden moeten afspreken om geen reclame meer te maken voor de onlineverkoop van grote firma’s.
Daar ligt een taak voor de vzw Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG).
Nu stellen we vast dat de reclamebedrijven, met onder andere zuilen en/of lichtkranten, bijna in elke gemeente promotie maken voor die bedrijven ten nadele van de lokale middenstand. (3)
Openbare ruimte verschaffen aan die reclamebedrijven brengt natuurlijk geld op, maar de lokale politiek moet weten wat ze wil.
Ofwel geld via die weg binnenhalen, ofwel de lokale middenstand steunen.
Ja, politiek is kiezen!”
- (1)’Belgische consument heeft corona (voorlopig) verteerd’, De Standaard, zaterdag 31 juli en zondag 1 augustus 2021, pagina’s 34 en 35.
- (2)’In Limburg staat één winkel op de zeven leeg’, Het Belang van Limburg, donderdag 29 juli 2021, pagina’s 1 en 8.
- (3)’Sint-Truiden blijft reclame voor Bol.com maken ondanks het feit dat 144 winkels leegstaan’, www.trudocs.be, zaterdag 31 juli 2021.
-
Zie onder andere ook ‘Internetverkoop: echt debat nodig, ook in Sint-Truiden’ van vrijdag 28 mei 2021 op deze website.
- Foto: trudocs.be.