Grote hervorming openbaar vervoer: stop ermee!

Vlaams minister van Openbaar Vervoer Lydia Peeters stelt de hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen uit met een jaar. (1)

“Goede beslissing”, zegt Vlaams parlementslid Ludwig Vandenhove. “Maar definitief afblazen, zou pas echt verstandig zijn.

De essentie van het decreet basisbereikbaarheid is dat Vlaanderen zou gaan werken met 15 vervoersregio’s.
Elke regio zou eigen vervoersplannen opmaken. Maar nu blijkt dat enkel Antwerpen en Leuven op tijd klaar zouden zijn.
De vervoersplannen worden opgemaakt door privé-bureaus na openbare aanbesteding.
Privé-bureaus: hoe kan het anders met de vorige en de huidige Vlaamse regering?

De zogeheten benchmark is ook onderdeel van het totaalplan.
Alleen als De Lijn die vergelijking met privé-vervoerders kan doorstaan, mag ze haar monopolie positie in Vlaanderen behouden, anders gaat de concurrentie spelen.

Wat heeft het zin dat de op te richten vervoersregio’s en gemeenten en steden zelf mee mogen beslissen welke buslijnen er komen als ze het inmiddels met minder geld moeten doen?
Een echt transparant openbaar vervoerbeleid kan enkel door de besparingen van de afgelopen jaren bij ‘De Lijn’ terug te draaien en fors te investeren in middelen en mensen. Hierbij gaat het niet enkel over de bussen, maar tevens over het treinverkeer. Kortom, een globaal mobiliteitsbeleid dat afgestemd is op een globaal klimaatbeleid.

Ik hoor de critici alweer van ver afkomen: de bussen van De Lijn rijden leeg.
Als er voldoende aanbod zou zijn, zou dit niet het geval zijn.
Burgers zullen de auto maar langs de kant laten als ze voldoende kwalitatieve en betaalbare alternatieven hebben via het openbaar vervoer.

Nog dit: ‘de echte Vlamingen’ geven graag commentaar op Brussel en Wallonië. Maar neem nu Brussel.
België moet opnieuw een gezamenlijk klimaatplan indienen bij de Europese Commissie omwille van gebuisd in de eerste zit.
Wat blijkt? Tot nu toe heeft enkel de Brusselse regering haar aangepaste klimaathuiswerk afgeleverd.
Aan te bevelen in dit verband is het artikel uit ‘De Standaard’ ‘Hoe de MIVB doet wat De Lijn niet lukt’. (2)
Misschien moet Vlaams minister Lydia Peeters eens op werkbezoek naar Brussel.”