NMBS wil Sint-Truidens station in weekends om 20.30 uur sluiten!

Burgemeester Ludwig Vandenhove: “De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) ondermijnt ons beleid voor het openbaar vervoer én voor veiligheid in de stationsbuurt!”

De Sint-Truidense burgemeester Ludwig Vandenhove eist overleg over de plannen van de NMBS om vanaf volgend weekend het stationsgebouw te Sint-Truiden in de weekends en op feestdagen om 20.30 uur te sluiten.
“Sint-Truiden is het tweede belangrijkste station van Limburg op basis van het aantal reizigers. 
Voor de NMBS hoeft dat blijkbaar ’s avonds niet meer dan een onbewaakte stopplaats te zijn.
Dit is een kaakslag voor gans Limburg en staat haaks op al de inspanningen en de investeringen, die we - met succes! - in Sint-Truiden de voorbije jaren gedaan hebben om van onze stationsomgeving één van de veiligste stationsbuurten van het land te maken!”

 

 

 

 

Veiligste stationsbuurt

 

Ludwig Vandenhove heeft geen begrip voor de beslissing van de NMBS om onmiddellijk en zonder consultatie of overleg het station te Sint-Truiden in de weekends voortaan om 20.30 uur te sluiten.
“Nauwelijks vier maanden geleden werd ik door de NMBS gevraagd om mee te werken aan een studiedag, die zij organiseerden rond veilige stationsbuurten, omdat zij zelf onze aanpak een toonbeeld vinden om te zorgen voor een veilige stationsomgeving. De lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken was trouwens de eerste politiezone, die de intentieverklaring met de NMBS-Holding heeft ondertekend, samen met een aantal andere partners (de spoorwegpolitie Hasselt, het parket van de procureur des Konings te Hasselt, De Lijn Limburg, fietspunt van vzw Basis).
Dit project kadert in de globale aanpak qua integrale veiligheid/leefbaarheid van de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken en de stad Sint-Truiden is tot stand gekomen na onder andere een bevraging van de buurt en van om en bij de 780 personen.”
Zie onder andere de teksten ‘Sint-Truiden als voorbeeld van (een) veilig(e)ste stationsomgeving!’ van 3 maart 2010 en ‘Sint-Truiden werkt aan het veiligste station van Vlaanderen’ van 17 maart 2010 op deze website.

 

 

“Nu beslist de NMBS plots, zonder de minste vorm van overleg om het station op weekendavonden om 20.30 uur te sluiten.
Wel nu: op die manier ondermijnt NMBS én ons beleid om het openbaar vervoer te stimuleren én ons veiligheidsbeleid.”, zegt Ludwig Vandenhove.

 

 

De beslissing om het station van Sint-Truiden in de weekends om 20.30 uur te sluiten, zal volgens Ludwig Vandenhove heel wat mensen uit de streek, die nu nog voor de trein kiezen, doen afhaken.

 

 

“Het kan niet dat een station met regionale uitstraling, zoals dat van Sint-Truiden, de deuren sluit op een ogenblik dat er nog verschillende treinen moeten vertrekken en toekomen. Door het station in de weekends al om 20.30 te sluiten, wordt bovendien het onveiligheidsgevoel verhoogd bij de reizigers, die later toekomen of willen vertrekken, zeker in de wintermaanden als het langer donker is.
Het gevolg is dat treinreizigers zullen afhaken.”

 

 

 

 

 

 

 

De Sint-Truidense burgemeester betreurt tevens dat de beslissing om het station in de weekends ’s avonds om 20.30 uur te sluiten zonder enige vorm van overleg genomen is.

 

 

“Als de Sint-Truidense stationsbuurt vandaag een toonbeeld is van een veilige stationsbuurt, dan is dat te danken aan onze aanpak, die uitgaat van integrale veiligheid en gericht is op samenwerking tussen zoveel mogelijk partners, die allemaal aan dezelfde koord trekken.
Sint-Truiden was niet toevallig er het eerst bij om met de NMBS-holding en andere partners een intentieverklaring op te stellen en te ondertekenen om samen te zorgen voor een veilige(re) stationsbuurt. En ik wil best meestappen in de filosofie dat een station niet tot ‘s nachts hoeft geopend te blijven. Maar een regionaal station sluiten om 20.30 uur, ook al gaat het voorlopig alleen om de weekendavonden, dat is alsof de NMBS éénzijdig de avondklok instelt.
Dat doe je in oorlogsgebied, niet in een station dat je zelf als één van je veiligste stations bestempelt.”, aldus Ludwig Vandenhove.

 

 

 

 

 

Negatieve spiraal

 

 

De Sint-Truidense burgemeester Ludwig Vandenhove waarschuwt dat de beslissing om het station om 20.30 te sluiten een negatieve spiraal in gang zet.
“Door het vroege sluitingsuur zullen reizigers afhaken, wat dan weer het excuus zal zijn om treinen af te schaffen.
Net voor de verkiezingen kondigde de NMBS-top nog aan dat ze niet zouden raken aan het aanbod van de reizigers.
Samen met Jos DIGNEFFE, voorzitter van de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD) sector SPOOR Vlaanderen, waarschuwde ik toen nog dat dit loze beloftes waren.
We krijgen maar al te gauw gelijk!”, zegt Ludwig Vandenhove.
Zie onder andere de tekst ‘Ludwig Vandenhove in de bres voor het openbaar vervoer!’ van 3 juni 2010 op deze website.

 

 

Ludwig Vandenhove verwijst ook naar enkele andere beslissingen van de NMBS in het recente verleden, die langzaam maar zeker het aanbod voor de treinreizigers uit de regio Sint-Truiden aantasten.

 

 

Het lijkt wel een bewuste strategie om met kleine stapjes het aanbod voor de treinreizigers uit deze streek af te bouwen. Wel nu, het omgekeerde is nodig: het is hoog tijd dat de NMBS de focus weer op de reiziger legt. Zeker in Limburg én zeker in Sint-Truiden.”

 

 

Eind vorig jaar besliste de NMBS-top van om de vroegste trein tussen Landen en Hasselt op weekdagen en de laatste trein in omgekeerde richting af te schaffen.
Dat heeft als gevolg dat mensen uit Sint-Truiden en Alken die in Hasselt in posten werken niet meer met de trein naar hun werk kunnen.

 

 

Nog zo een voorbeeld: omwille van de aanhoudende vrieskou had de NMBS deze winter regelmatig te kampen met defecte treinstellen.
De hoofdoorzaak is duidelijk: verouderd materieel.
De Sint-Truidense reizigers zijn daarbij steeds als eersten het slachtoffer.
De NMBS kan voor het vervoer vanuit Genk - Hasselt naar Brussel kiezen voor een verbinding over Diest of over Sint-Truiden.
Bij een defect kiest de NMBS altijd voor de route over Diest en zo blijven de reizigers uit Haspengouw en Sint-Truiden letterlijk en figuurlijk in de kou staan.

 

 

Ludwig Vandenhove: “Openbaar vervoer moet niet winstgevend zijn, het moet ten dienste staan van de burger, die zich op elk ogenblik van de dag in comfortabele omstandigheden moet kunnen verplaatsen.
Het blijvend organiseren van een degelijk openbaar vervoer is de enige manier om de weg te ontlasten. Dat geldt trouwens niet alleen voor de NMBS. Ook De Lijn heeft de voorbije weken heel wat besparingen uitgevoerd in het aanbod in Zuid-Limburg.
We moeten durven keuzes maken: én besparen op het openbaar vervoer én een betere ontsluiting van de regio via de weg voor zich uit blijven schuiven, dat is problemen zoeken.”

 

 

Op 22 juni  is hierover een item gebracht op Radio 2 Limburg en TVLimburg (TVL).
Op 23 juni 2010 verscheen een artikel in De Standaard, Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws.

 

 

 

 

Avondklok