Omleidingen… leiden tot een doolhof!

Sinds januari 2005 kan u op deze website regelmatig een cartoon vinden, die gebaseerd is op een actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenis, waarbij Ludwig Vandenhove zelf betrokken is en/of waarover hij zijn mening geeft.

Cartoonist Dré Mathijs laat zijn verbeelding de vrije loop en zorgt ervoor dat de gebeurtenis wat meer in het oog springt.

Omleidingen… leiden tot een doolhof!

“Als een gemeentebestuur veel openbare werken tegelijkertijd wil uitvoeren, moet er gezorgd worden dat er voldoende goede en tijdige informatie naar de bevolking toe is. Bovendien moet de (tijdelijke) signalisatie regelmatig aangepast en bijgestuurd worden”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.

“Dat is op dit moment (ook) niet het geval in de stad Sint-Truiden.
Hetzelfde geldt bij evenementen.
De CD&V-Open Vld-meerderheid heeft ervoor gekozen om volgens ons als sp.a teveel openbare werken, die helemaal nog niet nodig waren, op korte termijn te willen realiseren.
Dat is een politieke keuze, waar de bevolking zal kunnen over oordelen bij  de gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2018, vooral omdat dit ook serieuze gevolgen zal hebben voor de financiën van de stad Sint-Truiden.

Maar eens die politieke keuze gemaakt, moet er wel gezorgd worden dat de bevolking goed geïnformeerd wordt over de gevolgen van die werken.
Ondanks de regelmatige publicatie van een dure krant (INFOMARKT Sint-Truiden 2020) bovenop het maandelijkse informatieblad en de aanstelling van een MinderHinder-coördinator, loopt het verkeer regelmatig in de soep. En dat heeft niet te maken met politieke keuzes, wel met (geen) organisatie.
Twee voorbeelden: de zaterdagmarkt en de uitgestelde carnavalstoet enkele weken geleden.

Ik heb een paar weken geleden geprobeerd van op een wettelijke manier na de zaterdagmarkt het centrum van  de stad te bereiken.
Ik zou al een paar verkeersovertredingen moeten begaan hebben (wat ik niet gedaan heb!) om er te geraken. Ik heb dan maar gewacht tot de borden uiteindelijk weg waren en heb mijn auto ook iets verder geparkeerd.
Op sommige plaatsen in de stad stonden de borden nog van de zaterdagmarkt, zodat er niet kon doorgereden waren, op andere plaatsen waren ze al weg. Het is nochtans heel simpel: de marktleider, de lokale politie en de gemeenschapswachten moeten in onderling overleg afspreken op welk moment borden geplaatst en terug weggenomen worden. En nogmaals: dit heeft met politiek en met politieke keuzes niets te maken, wel met organisatie en met ‘ de zaak bezig zijn’.

De uitgestelde carnavalsstoet op zondag 10 april 2016 is een ander voorbeeld.
De tijdelijke verbods- en omleidingsborden stonden (zeker) al van donderdag 7 april 2016 uit.
Onvoorstelbaar!
Een goede organisatie vraagt dat dit pas enkele uren voor het evenement gebeurt, ook al is het zondag. Ja, daarvoor heb je stadspersoneel in dienst en zulks zijn basistaken van een gemeente, overuren betalen of niet.

En dit zijn maar twee voorbeelden.

Tegenwoordig zijn er zelfs computertoepassingen om gemeenten te helpen bij tijdelijke verkeershinder. Zo is er het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD). (1) Maar ook dat zijn maar allemaal hulpmiddelen als ‘mensen’ (politici, lokale politie en ambtenaren samen) er niet mee bezig zijn.

De eindverantwoordelijkheid ligt alleszins bij de politiek. En dat is juist het probleem van de huidige CD&V-Open Vld-coalitie: grote projecten en positieve verhalen verkondigen, maar niet bezig met de echte problemen van de Truienaar op het terrein. Nochtans is dat essentieel en misschien zelf de eerste opdracht van politici, die een gemeente of stad willen besturen, kortom in de gemeentepolitiek.”  

(1) GIPOD binnenkort verlicht voor alle grote werken. Mobiliteitsbrief, maar 2016, p. 3.

 

Zie ook De stad blijft openliggen... van 03-04-2016 en Graag overleg en globale visie! van 12-08-2015 op deze website.