Sint-Truiden breidt mogelijkheden openbaar vervoer uit!

Na de invoering van het project ‘basismobiliteit’ in 2000 wordt het aanbod van het openbaar vervoer in Sint-Truiden vanaf 25 maart 2008 uitgebreid via het project ‘netmanagement’.

 

 

Concreet betekent dit dat er op de stadslijnen S1 en S2 een halfuurfrequentie wordt ingevoerd, met een betere aansluiting met de trein van en naar Hasselt als gevolg en dus een belangrijk voordeel voor het woon-schoolverkeer en woon-werkverkeer. Ook komen er bijkomende avondlijnen op S1 en S2 en op lijn 5 (Sint-Truiden - Hasselt via Nieuwerkerken) en een extra avondrit rond 16.00 uur voor scholieren op lijn 26 (de vroegere stadslijn S4).

 

 

Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, voerde de stad Sint-Truiden in 2000 al het derdebetalersysteem in. Hiermee hoopt het stadsbestuur vooral de reizigers zonder abonnementen aan te trekken. Dit systeem blijft voortbestaan.
Wat houdt dit systeem in? Met een lijnkaart van 5,00 EUR kan de Truienaar 10 ritten op het grondgebied van de stad (al dan niet in overstap) maken. De klant kan dus een verplaatsing doen aan 0,50 EUR maar moet dan wel een lijnkaart op voorhand aankopen. Deze kaart is verkrijgbaar in de vele voorverkooppunten die samenwerken met De Lijn.

 

 

Reizigers (ouder dan 65 jaar) die in het bezit zijn van een omnipas 65+ kunnen ook nog steeds gratis gebruikmaken van alle bussen van De Lijn, inclusief de kusttram. Gemiddeld maken Truiense 65+-ers ongeveer 5 500 keer per maand gebruik van dit gratis abonnement. Uiteraard gebeuren deze verplaatsingen niet allemaal op het grondgebied van Sint-Truiden. Circa 15% vindt zelfs plaats buiten de provincie. 

 

 

Met de extra ritten van het project 'netmanagement' zorgt het stadsbestuur voor een nog betere dienstverlening voor de gebruikers van het openbaar vervoer van en naar Sint-Truiden.