Wat is dat toch met die aanbestedingen in Sint-Truiden?

“Wat is er toch aan de hand met de aanbestedingen en aankopen bij de stad Sint-Truiden?”, vraagt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove zich af.

Ludwig Vandenhove schreef er een OPINIE over.

Net zoals een gezin, moet een overheid als de stad Sint-Truiden elke euro omdraaien en nagaan of die euro goed besteed is.
Met de vorige CD&V-Open Vld-meerderheid was daar al niet veel van te merken. Herinner u onder andere nog de schadevergoeding (dading), die het stadsbestuur moest betalen aan de aannemer, die de Grote Markt heraangelegd heeft: om en bij de 1 miljoen euro. (1)   

Sinds de N-VA er na de gemeenteraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2018 is bijgekomen in het college van burgemeester en schepenen is er blijkbaar niet veel veranderd. En zeggen dat zij samen met VOORUIT (toen nog sp.a) bijvoorbeeld nog reageerden tegen de dading voor de Grote Markt.

Op nauwelijks een week tijd komen er, in de rand van de gemeenteraad van maandag 5 april 2021, nog minimum drie dossiers ‘aan het licht’, waarin de CD&V-N-VA-Open Vld-meerderheid ‘met het geld gooit’. Nochtans staan de financiën van de stad Sint-Truiden er niet goed voor, integendeel zelfs.

Vooreerst is er het rapport van Audit Vlaanderen dat VOORUIT-fractieleider Gert Stas ter sprake bracht tijdens de gemeenteraad.
Meest opvallend daarbij is de rol van de externe bemiddelaar, waar Audit Vlaanderen heel wat bemerkingen bij heeft.
Is het toeval dat zijn contract beëindigd wordt? Ik geloof niet zo erg in toeval.

Nog enkele citaten uit het rapport: “inefficiëntie aanpak van aankoopdossiers, rol van de externe onderhandelaar bij aankoopdossiers is onduidelijk, als leidinggevende van de aankoopdienst is het moeilijk voor de financieel directeur om onafhankelijk een financiële controle uit te oefenen en de organisatie loopt het risico fraude niet te detecteren”.
Vaststellingen, die er niet langs zijn.
Ik hou het bij de feiten, want de verhalen, terecht of onterecht, die de ronde doen, onder andere van leveranciers of van gevraagde sponsoring voor activiteiten van een politieke partij, maken de situatie desgevallend nog veel erger.
Hopelijk durven die personen, nu betrokkene weg is bij de stad Sint-Truiden, OPEN spreken.
Dan weten we hopelijk wat waar is en wat niet.

Ten tweede is er het te duur contract voor de consultants, die instaan voor de coördinatie van het vaccinatiecentrum. (2)
Sint-Truiden betaalt 125 euro per uur, de gemeenten van het kanton Borgloon onderhandelden een bedrag van 85 euro per uur.
Normaal worden voor dergelijke opdrachten openbare aanbestedingen uitgeschreven, zoals in Hasselt. In Sint-Truiden echter niet.
“We hebben een fantastische samenwerking met dat bedrijf”, antwoordde burgemeester Veerle Heeren tijdens de gemeenteraad op een vraag van Gert Stas. Dus de prijs telt niet … En de N-VA zwijgt.

Ten derde is er het dossier van het voormalig slachthuis. (3) Ook hier stond de N-VA aan de kant van sp.a (nu VOORUIT) tijdens de vorige legislatuur, inmiddels zijn ze hier eveneens ‘gedraaid’.
De stad Sint-Truiden betaalt om en bij de 150 000 euro voor de afvoerkosten van het slachtafval. Nochtans had dit moeten gebeuren door de uitbater en vervuiler NV Slachthuis. Neen, de stad Sint-Truiden doet dit cadeau aan de privé -sector.
Het contract met de NV Slachthuis liep normaal tot november 2021, maar het contract werd vervroegd opgezegd omwille van het plan om er woningen en appartementen te bouwen.
Eén van de grootse plannen van de toenmalige CD&V-Open Vld-meerderheid, waar niets van gekomen is. Gevolg: 1,2 miljoen misgelopen huurinkomsten en het vroegtijdig afbreken van de feestzaal Veemarkt.
Weer goed onderhandeld!

En dit gaat slechts over één gemeenteraad.
Het is bijna alsof er in de aankopen en de openbare aanbestedingen bij de stad Sint-Truiden gedurende de laatste jaren een bepaalde systematiek zit.
Zeker interessant om verder te onderzoeken. Wordt vervolgd!

Hieronder vindt u de OPINIE op www.trudocs.be. (4)