Wil N-VA wel in een federale regering?

Dat is de hamvraag in de huidige moeilijke politieke situatie.
Mijn antwoord is NEEN.

163 dagen na de verkiezingen van zondag 26 mei 2019 staan we echt niet ver -zacht uitgedrukt- qua vorming van een nieuwe federale regering.
Niet enkel de bevolking, maar zelfs de politieke wereld vraagt zich af hoe het nu verder moet.

N-VA wil maar verder praten over de deelname aan een federale regering op voorwaarde dat er onderhandeld wordt over confederalisme in België. Maar daar is gewoon geen meerderheid voor in België. En het gaat hier over een federale regering, dus moet er een meerderheid in België zijn, niet enkel in Vlaanderen of in Wallonië. Het gaat dus niet over de N-VA en de PS, het gaat over de N-VA.
Als de N-VA overtuigd is dat zij een democratische meerderheid in België kunnen vormen, die confederalisme willen, moeten ze dat maar doen.
Ja, zo simpel is het in een democratie.

Ik behoor er zelf bij, maar ik vind dat de huidige generatie politici veel teveel aan ‘hogere wiskunde’ doet.
Als we willen dat de bevolking nog enigszins ‘volgt’, zullen we het simpel moeten houden.
Voor mij is het simpel: de bevolking is gaan stemmen en verwacht dat politici nu een regering maken om de echte problemen aan te pakken: inkomens, pensioenen, de ziekteverzekering, de migratieproblematiek, het klimaatprobleem, etc. En dan zal er EEN COMPROMIS moeten zijn, dat is nu éénmaal eigen aan ons democratisch kiessysteem.
Dat is wat wij NU moeten duidelijk maken aan de bevolking, niet meer onze partijprogramma’s.
De verkiezingen waren op zondag 26 mei 2019.

De meerderheid van de Belgische en zelfs de Vlaamse bevolking verwacht helemaal niet dat er een nieuwe ronde staatshervorming komt. (1) Wat bedoelt de N-VA trouwens met de term, of beter de slogan ‘confederalisme'?
Hetzelfde geldt voor heel het debat rond ‘de Vlaamse identiteit’.(2)
De N-VA moet ophouden met hun politieke spelletjes om België onbestuurbaar te maken, want dat is wat ze uiteindelijk willen.
Elke weg daar naartoe is voor hen goed.