Over cijfers en het belang van buurt- of dorpsscholen

“Er verdwijnen steeds meer buurt- en dorpsscholen. Nog erger, voor zover ze er nog zijn”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.

"De reden: rationalisering en te weinig financiële middelen. Nochtans hadden/hebben buurt- of dorpsscholen een belangrijke functie voor de (nabije) omgeving.

Een school is een goede basis voor een echt dorps- of buurtleven.
De leerlingen, de ouders, de grootouders ontmoeten er elkaar. Bovendien biedt het gebouw een mogelijkheid om er vergaderingen of buurtactiviteiten te doen. Met andere woorden, ‘een thuis’ voor het verenigingsleven. 

Veel buurt- en dorpsscholen zijn gesneuveld op basis van louter cijfers.
Cijfers zijn nu éénmaal in onze samenleving belangrijker geworden dan mensen. En zo verdwijnen er veel van die kleine schooltjes.

Uiteraard is het nodig dat er een minimum aantal kinderen bereikt wordt om een bepaald didactisch niveau te behalen.

In onze maatschappij wordt alleen rekening gehouden met zaken, die kwantificeerbaar zijn.
De kostprijs van een buurt- of dorpsschool is bekend, de waarde van een actief gemeenschapsleven wordt niet berekend en wordt niet in cijfers uitgedrukt. Ik neem nu dit als voorbeeld , maar zo zijn er nog heel wat te noemen.
Het is mijn overtuiging dat indien we echt het individualisme in onze maatschappij willen terugdringen we structurele ingrepen op dat vlak moeten doen.
Geen geld daarvoor? Niet akkoord, dat is een kwestie van prioriteiten te stellen en keuzes te maken.

Bij ons in de buurt is er een nieuwe basisschool ‘De Fruitboom’ ingehuldigd.

Een mooi project: afgelopen zondag 18 juni 2023 was het een Opendeurmoment.
Sonja en ik waren er, net zoals heel wat buren.

In plaats van het oude gebouw is er een ruimte tegen het kerkgebouw aangebouwd en ook de kerk wordt ingenomen.
Het is een positief project om aan een vroeger kerkgebouw een andere bestemming te geven.

In datzelfde verband: de stad Sint-Truiden beschikt nog steeds niet over een Kerkenplan.
Misschien eens nadenken om aan meer kerken een educatieve en/of culturele en/of gemeenschapsbestemming te geven.”