sp.a Limburg: gedeelte van opbrengst statiegeld moet naar gemeenten gaan

Dat zeggen Els Robeyns, burgemeester van Wellen en Vlaams volksvertegenwoordiger, en gedeputeerde van leefmilieu Ludwig Vandenhove namens sp.a Limburg.

Hieronder vindt u de perstekst.

De Vlaamse regering, in casu Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege , heeft plannen om via statiegeld op drankverpakkingen de zwerfvuilproblematiek aan te pakken.

Goede beslissing, maar vermits uit een recente studie blijkt dat gemeenten en intercommunales 90% van de onkosten van het zwerfvuil dragen, is het logisch dat het grootste gedeelte van de opbrengst van het statiegeld dat zal geheven worden ook naar de gemeenten en intercommunales zal gaan”, zeggen Els Robeyns en Ludwig Vandenhove. [1]

“Ondanks alle inspanningen van vooral de lokale overheden blijft zwerfvuil een zwaar probleem, waar de burger zich heel sterk aan stoort.
Preventieve en sensibiliserende acties, veel personeel inzetten, vuilbakjes bijplaatsen, Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS), zelfs camera’s inschakelen, etc. Gemeenten laten niets onverlet om het probleem van het sluikstorten aan te pakken. “

Zwerfvuil ontstaat door consumptie buitenshuis (blikjes, kauwgom, sigaretten  peukjes, snoepwikkels, etc.).
Het mag niet verward worden met sluikstorten, waarbij doelbewust de reguliere afvalinzameling wordt ontweken.

Els Robeyns en Ludwig Vandenhove: “De strijd tegen zwerfvuil in Vlaanderen kostte in 2013 61,5 miljoen euro.
Dit blijkt uit een recente studie uitgevoerd door  het Nederlandse organisatieadviesbureau KplusV op vraag van de Openbare Afvalstoffenmaatschappij Vlaanderen (OVAM), het kabinet van de Minister, Fost Plus en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).”

Enkele cijfers.
In 2013 werd in Vlaanderen 17 500 ton zwerfvuil opgeruimd, gemiddeld 2,7 kilogram per inwoner. De gemeenten en intercommunales namen 90% van de totaal opgeruimde hoeveelheid zwerfvuil voor hun rekening, Agentschappen van de Vlaamse overheid en waterwegbeheerders haalden de overige 10% op.
Het totale kostenplaatje was 61,5 miljoen euro of 9,60 euro per inwoner.
55,4 miljoen euro (90%) hiervan wordt gedragen door de gemeenten en intercommunales.

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten op het vlak van opgeruimde hoeveelheden zwerfvuil en gemaakte kosten.
Het onderzoek onderscheidt 4 types: kleine en landelijke gemeenten, middelgrote gemeenten, centrumsteden en kustgemeenten.

Ludwig Vandenhove: “Gezien deze cijfers, die vooral de inspanningen van gemeenten en intercommunales bevestigen tegen het sluikstorten, zijn wij van mening dat er ernstig moet onderhandeld worden vanuit de Vlaamse gemeentebesturen om een groot gedeelte van de opbrengsten van het aangekondigde statiegeld te krijgen.
Het invoeren van dat statiegeld zal het zwerfvuil doen verminderen, maar niet doen verdwijnen. Andere inspanningen zullen dus nodig blijven.
Vermits gemeenten opdraaien voor 90% van de kosten, lijkt het ons billijk dat een gedeelte van die opbrengsten van eventueel statiegeld gedraineerd wordt naar de lokale overheden.
Over welk gedeelte kan uiteraard gepraat worden, vermits statiegeld kan zorgen voor een daling van 40% van het volume van zwerfvuil?
Dat is het aandeel dat de lege drankverpakkingen daar nu in hebben.” [2]

“Ik zal minister van leefmilieu Joke Schauvliege ondervragen wat zij vindt van dit idee. Ik hoop er alleszins brede steun te zullen voor vinden over de partijgrenzen heen, vermits hiermee tevens iets kan gedaan worden aan de problematiek van de gemeentefinanciën.
Ik hoop er alleszins brede steun voor te vinden”, besluit Els Robeyns.

[1] Vlamingen betalen jaarlijks 61,5 miljoen euro voor strijd tegen zwerfvuil. Lokaal, 01-05-2015, pp 67-70.
[2] Retour naar statiegeld, of toch maar weggooien die gedachte? VVSG-nieuwsbrief, nr. 19, week van 12 tot 18 mei 2015.

Zie onder andere "Statiegeld moet naar gemeenten terugvloeien". Het Belang van Limburg, 16-05-2015, p. 9. Radio 2 Limburg-journaal, 16-05-2015.

Zie ook Afsluiting zwerfvuilactie van 21-06-2012 op deze website.