Staking spoor: ik was erbij

“Vandaag en morgen wordt er gestaakt - een 48-uren staking -bij de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS).
Uit solidariteit ben ik langs geweest op de stakerspost aan het station van Hasselt”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

Voor mij moeten de partij - VOORUIT - en de vakbond - Algemeen Belgisch Vakverbond (ABVV) -  meer aan één koord, aan dezelfde kant, blijven trekken. Kortom, één front.

Daarom steun ik mijn vakbondsvrienden van het spoor in hun actie. Op mijn goede kameraad Stefan ‘T Jolyn, provinciaal secretaris van de Algemene Centrale van de Openbare Diensten (ACOD)-Spoor, kan ik bovendien altijd rekenen, dus hij op mij ook.

Het openbaar vervoer - treinen en bussen -verdien(t)(en) meer middelen.
Willen we echt iets doen aan de klimaatproblemen, dan zal er exponentieel moeten geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer.
Nu gebeurt net het omgekeerde.

Concreet wordt de werkdruk voor de treinbegeleider(s) verhoogd en komen er nog minder loketbedienden. Zo gaat de dienstverlening voor de reizigers steeds maar achteruit.
De efficiëntiedrift is bereikt. (1)

Die hypocrisie moet weg.
Aan de ene kant zegt de politiek dat er iets aan en met het klimaat moet gebeuren, aan de andere kant wordt er steeds maar bespaard op het gemeenschappelijk vervoer. En als er weer eens fileproblemen zijn, wordt er direct gepleit voor extra rijvlakken, lees meer auto’s en meer beton. (2)
Ik ben duidelijk: de oplossing is meer middelen voor het openbaar vervoer om net meer burgers uit de auto en van de weg te krijgen.

De personeelsleden van de NMBS doen hard hun best, ik kan het als regelmatig treingebruiker vaak genoeg vaststellen. Maar dan moeten zij de mogelijkheden en de middelen krijgen om de dienstverlening te blijven garanderen, neen, te verbeteren.”

___

Tags: