Wat kost het Spartacusplan?

“In feite blijft er van het oorspronkelijke Spartacusplan van wijlen Steve Stevaert nog weinig over”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.
“De bedoeling was dubbel: én zorgen voor goede verbindingen qua openbaar vervoer met de rest van Vlaanderen, én zorgen voor een goed openbaar vervoer binnen Limburg.

Inmiddels zijn er al diverse plannen en studies gemaakt, die heel veel geld kosten. Zo hebben wij als VOORUIT in een resolutie gevraagd aan het Rekenhof wat de optie om voor een trambus te kiezen uiteindelijk zal kosten aan de Vlaamse belastingbetaler. Bovendien is er de kwestie van de eventuele schadevergoeding voor Nederland, omdat de eerste plannen en afspraken eenzijdig gewijzigd zijn door Vlaanderen.
Tot slot zijn er al heel wat kosten gemaakt voor het veiliger maken van een aantal vroegere spoorwegovergangen, die ingeschakeld gaan worden in het Spartacusplan.
Hierover stelde ik een schriftelijke vraag aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

Benieuwd wat uiteindelijk de globale kostprijs van het hele project zal zijn.”

Hieronder vindt u de schriftelijke vraag van Ludwig Vandenhove en het antwoord van minister Lydia Peeters.