Dit is bijna lijkenpikkerij!

“De manier waarop sommige politici, maar ook sommige media, omgaan met het dodelijk ongeval van 2 motorrijders op de Luikersteenweg op maandag 14 mei 2012, lijkt eerder op lijkenpikkerij dan op commentaar en/of verslaggeving”, zegt burgemeester Ludwig Vandenhove.

“Ik word hier misselijk van.
De essentie is dat er 2 motorrijders overleden zijn en dat ik meeleef met de betrokken familie(s) en ik hen mijn innige deelneming aanbied. En het is aan de verkeersdeskundigen en/of de verzekering(en) om uit te maken hoe dit ongeval verder afgehandeld wordt. 

Dat is de essentie in plaats van allerlei beschouwingen over de Chaussée d’ Amour of over de verkeers(on)veiligheid op die locatie.
Hier is al genoeg over gezegd en geschreven en dat kan volgende week of later nog.

In mijn bijna 18 jaar als burgemeester heb ik een duidelijk beleid uitgetekend rond prostitutie in het algemeen (legaliseren) en op de Luikersteenweg in het bijzonder.
Ik was hiermee de eerste politicus in België en ik heb hier tenminste een visie rond waar iedereen voor of tegen kan zijn.

Hetzelfde geldt voor de herinrichting van de Luikersteenweg. Ook hier zijn door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse gemeenschap (de Luikersteenweg is op die plaats een gewestweg) tijdens mijn burgemeesterschap heel wat fundamentele ingrepen gebeurd, in overleg met de stad Sint-Truiden (verkeerslichten aan de Borgwormsesteenweg; rotonde aan de ingang van het vroegere militair domein van Brustem; hertekening van de rijvakken, waarbij er op heel wat plaatsen niet zomaar mag overgestoken worden; materieel onmogelijk om nog de Luikersteenweg over te steken om sommige locaties via vluchtheuvels).

De ongevallencijfers (verkeersongevallen met lichamelijk letsel - VKO LL) zijn duidelijk en zeggen alles over de (on)veiligheid op de Luikersteenweg: 

 

2009

 

2010

 

2011

 

20 VKO LL

 

13 VKO LL

 

12 VKO LL

 

10 VKO kop/staart

 

6 laterale aanrijdingen

 

4 andere

 

4 VKO kop/staart

 

7 laterale aanrijdingen

 

2 andere

 

7 VKO kop/staart

 

4 laterale aanrijdingen

 

1 andere

 

 

Deze aantallen zijn gemeten op de strook tussen Romeinseweg Brustem en de rotonde aan de vroegere ingang van het militair domein Brustem.

Hoe durft iemand als CD&V-gemeenteraadslid Carl Nijssens nog spreken over de verkeersonveiligheid op de Luikersteenweg, terwijl zijn CD&V, louter en alleen omwille van dienstbetoon voor één of 2 families, het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Recastrip heeft laten afvoeren? Het gaat nochtans over een plan van zijn (nieuwe) coalitiegenoot en schepen van ruimtelijke ordening Roland Duchatelet?
Voor alle duidelijkheid: de sp.a heeft deze voorstellen gesteund.

En dan de CD&V en open VLD maar spreken over besparingen: het ontwerp van dit RUP - dat zo uiteindelijk tot niets dient - kost de stad Sint-Truiden 44 777,19 EUR.

De waarheid heeft zijn rechten, zeker als er 2 dodelijke slachtoffers vallen.”
 

In De Standaard en Het Nieuwsblad van dinsdag 15 mei 2012 wordt burgemeester Ludwig Vandenhove als volgt geciteerd: Volgens de burgemeester vallen de problemen allemaal wel mee. 'Oké, op de Chaussée d'Amour gebeuren wel eens ongevallen, maar meestal alleen met stoffelijke schade. Te snel wordt er niet gereden, want eigenlijk hebben de vitrines juist een remmend effect op de bestuurders', zegt burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A).

 

In Het Laatste Nieuws van dinsdag 15 mei 2012 wordt burgemeester Ludwig Vandenhove als volgt geciteerd: "Bij de ongevallen op de Luikersteenweg is er meestal alleen blikschade, net omdat de bestuurders er niet hard rijden", weet burgemeester Ludwig Vandenhove (sp.a). "Vorig jaar hadden we op het schepencollege een plan goedgekeurd om de situatie aan te pakken, met een zogenaamde 'keurstrook' en rotondes om te keren." Op die aparte strook langs de brede steenweg zouden klanten de dames in de vitrines rustig kunnen bekijken, zonder het andere verkeer te hinderen. Het voorstel stuitte echter op veel protest bij de uitbaters, omdat de zone beperkt was en hierdoor enkele bars zouden moeten verhuizen. Ook moesten voor de aanleg onteigeningen gebeuren. "Het plan kwam uiteindelijk niet op de gemeenteraad na bezwaren van CD&V", vertelt burgemeester Vandenhove. "Het leek ons nochtans een goede manier om het aantal bars op de Chaussée d'Amour wettelijk goed te regelen, maar ook dat is voorlopig dus nog niet gebeurd."

 

 

Zie onder andere de tekst bij de cartoon ‘Wat een hypocrisie’ op mijn website van 29 februari 2012.