Rekenhof zeer kritisch voor trambus Hasselt-Maastricht

“Samen met VOORUIT-collega Els Robeyns en een aantal collega’s van Groen heb ik een motie ingediend om het Rekenhof een doorlichting te laten maken rond de plannen voor de trambus tussen Hasselt en Maastricht”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

Het rapport is er nu en is zeer kritisch voor de Vlaamse regering.

Om comfort, snelheid, veiligheid en stiptheid te garanderen, zou de trambus Hasselt-Maastricht tot aan het station van Hasselt moeten rijden, over een eigen bedding dienen te beschikken en ondersteunende ingrepen moeten krijgen.

Met de politieke deal tussen N-VA, cd&v en Open Vld van 2019 - onder andere op vraag van burgemeester Steven Vandeput (N-VA) van Hasselt - wordt de reistijd langer hetgeen tot reizigersverlies zal leiden.
Het Rekenhof vraagt zich af of het geraamde reizigerspotentieel van 340 000 zal worden bereikt door het gebrek aan vlotte overstappen.
De trambus zal op lijn 1 op korte en middellange termijn niet over een volledige vrije bedding beschikken met negatieve gevolgen voor de reistijd, de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer en de gewenste modal shift.

Blijkbaar heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) niet de intentie om de plannen aan te passen.
Onvoorstelbaar!”

Deze analyse bevestigt onze VOORUIT-stelling dat de Limburgse minister Lydia Peeters veel te weinig gedaan heeft voor betere busverbindingen binnen de provincie Limburg”, aldus Els Robeyns.

“Ik herhaal mijn stelling: stop met te spreken over het Spartacusplan, de originele ideeën van wijlen Steve Stevaert.
Dat is bijna volledig ontmanteld", besluit Ludwig Vandenhove.
___