Dienstverlening omgevingsvergunningen: niet goed in Sint-Truiden

Dat blijkt uit een bevraging van middenstansorganisatie Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) Limburg. (1) 

Maar dat wisten we al van ondernemers en/of burgers, die contact hebben met de dienst Ruimtelijke Ordening in Sint-Truiden voor een bouwvergunning”, aldus gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
Ik krijg daar heel wat vragen en klachten over.

UNIZO Limburg heeft de cijfers qua gemiddelde doorlooptijden van de Limburgse gemeenten opgevraagd bij de Vlaamse dienst Omgevingsvergunningen.
Gemiddeld: dat wil zeggen dat heel wat dossiers nog langer aanslepen. Het blijkt ook dat de Limburgse gemeenten over het algemeen een aantal dagen trager zijn dan de rest van Vlaanderen.

Houthalen-Helchteren is ‘de snelste’ met 67,5 dagen.
Sint-Truiden hoort tot de tien traagste met 105,5 dagen.

Werk aan de winkel dus voor het cd&v-N-VA-Open Vld college van burgemeester en schepenen van Sint-Truiden in het algemeen en schepen van ruimtelijke ordening Mieke Claes (N-VA) in het bijzonder.
Een interne analyse hoe deze tijd kan teruggedrongen worden, dringt zich meer dan ooit op. En dan hebben we het nog niet over de al dan niet klantvriendelijke manier waarop burgers behandeld worden bij vragen.

Een aantal gemeenten doen ondertussen beroep op private bureaus om de omgevingsvergunningen af te handelen.
Ik vind niet dat dit kan, voor mij is dat een vorm van sluipende privatisering.
Op die manier komt de onafhankelijkheid van de gemeente in het gedrang bij de beoordeling van een bouw- en/of milieuvergunningsaanvraag. Er zijn toch een aantal basistaken, die een gemeente sowieso zelf zou moeten uitvoeren, willen we nog spreken over een autonome gemeente. (2)

Een goede dienstverlening is prioriteit nummer één voor een gemeente. Dat geldt ook voor Sint-Truiden.
Voor mij is dat, samen met een sanering van de financiën, een uitdaging voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van zondag 13 oktober 2024.”

___